Czy kościelna osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą...

Opublikowane: 18.05.2005

Autor: Urząd Skarbowy w Prudniku

Sygnatura: PD-I/423-5/MG/05

Czy kościelna osoba prawna prowadząca działalność gospodarczą (apteka) podlega obowiązkowi rozliczeń z Urzędem Skarbowym jak również przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym wnioskiem Nr L.dz. 12/04/05 z dnia 15.04.2005r. (data wpływu 18.04.2005r.) w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz.U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.) uzupełnionym pismem Nr L.dz. 15/04/05 z dnia 25.04.2005r. (data wpływu 27.04.2005r.) oraz pismem Nr L.dz. 15a/04/05 z dnia 29.04.2005r. stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Jeśli nie tego szukałeś i nadal masz problem prawny – kliknij tutaj >>


Z treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 18 kwietnia 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Jednostki datowany na dzień 15.04.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedmiotowy wniosek nie spełniał jednak wymogów formalnych określonych przepisami prawa stąd też tutejszy organ pismem Nr PD-I/423-5/1/MG/05 z dnia 20.04.2005r. wezwał do uzupełnienia wniesionego wniosku pouczając, iż nie zastosowanie się do wezwania w wyznaczonym terminie skutkować będzie pozostawieniem podania bez rozpatrzenia.

Wypełniając powyższe żądanie podatnik uzupełnił złożony wniosek wnosząc dodatkowo pismo Nr L.dz. 15/04/05 z dnia 25.04.2005r. (data wpływu 27.04.2005r.) oraz pismo Nr L.dz. 15a/04/05 z dnia 29.04.2005r., w których zwrócił się o potwierdzenie zajętego w sprawie stanowiska zgodnie z którym prowadzenie niegospodarczej działalności z mocy prawa nie podlega żadnym rozliczeniom podatkowym z Urzędem Skarbowym. Przy tym wskazano na okoliczność prowadzenia działalności w zakresie apteki, z której dochód przeznaczany jest na działalność statutową tj. charytatywno - opiekuńczą.

O słuszności tego stanowiska przemawiać miałoby m.in. stanowisko Episkopatu Polski, które załączono do pisma z dnia 25.04.2005r.

Przedstawiając okoliczności sprawy Jednostka wskazała m.in. na przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), jak również na wyjaśnienie wydane przez Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski nr 326 Zebraniu Plenarnym KEP w Warszawie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w świetle przedstawionego stanu faktycznego zauważa, że Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz.U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.). Zwolnieniu podmiotowemu bowiem zgodnie z art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają osoby prawne wymienione enumeratywnie w tymże przepisie na warunkach określonych ustawą. Mimo, że podmioty ujęte w tymże przepisie art.6 stanowią niejednorodną grupę, to zwolnione od podatku zostały przede wszystkim te jednostki, które wykonują zadania publiczne i których źródłem finansowania są przede wszystkim dochody publiczne, na które składają w przeważającej mierze daniny publiczne, w tym także podatek dochodowy od osób prawnych.

Odmienną materię stanowią uregulowania zawarte w art. 17 ww. ustawy, które ustawodawca określił jako zwolnienia przedmiotowe z tym, że z punktu widzenia stosowania tego przepisu zasadnicze znaczenie ma jednak podział tych zwolnień na bezwarunkowe i warunkowe.

Do pierwszej kategorii zalicza się te przypadki, w których dochody podatnika w całości lub tylko pochodzące z określonego w przepisie źródła są z mocy prawa wolne od podatku, bez względu na ich późniejsze przeznaczenia. Do drugiej zaś należą te rozwiązania, w których podatnik uzyskuje prawo do zwolnienia tylko w przypadku wydatkowania uzyskanych dochodów na ściśle wyznaczony cel - statutowy lub inny określony w tym przepisie. W sytuacji gdy podatnik nie dopełni tego warunku będzie ciążyło na nim zobowiązanie podatkowe.

Jak wynika z treści art. 17 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Przedmiotowe zwolnienia z podatków dochodów kościołów, przeznaczone na cele związane z ich podstawową działalnością stanowią w polskim systemie podatkowym tradycyjne rozwiązanie, będące konsekwencją regulacji prawnych, zawartych w aktach rangi ustawowej regulujących status poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych, jak również w akcie o podstawowym znaczeniu dla tej sfery stosunków społecznych, którym jest ustawa z dnia 15 maja 1989r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 26, poz. 319). Zgodnie z art. 13 ust.1 tej ustawy majątek i przychody takich podmiotów podlegają ogólnie obowiązującym przepisom podatkowym, z wyjątkami określonymi w odrębnych ustawach. Jednak stosownie do ust.2 tego artykułu osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych są zwolnione z opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy podatkowe. Przepis ust.5 tego artykułu gwarantuje tez, że dochody z działalności gospodarczej osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo - wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno - opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwacje zabytków oraz inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno - opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

W pkt 4a lit. a) ww. ustawy uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane takie środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Zwolnienia przewidziane w pkt 4a lit. b) mają natomiast charakter warunkowy i są z nimi związane wszelkie wymogi dotyczące takich zwolnień wynikające z ust.1a i ust.1b art.17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak więc dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa będą wolne od podatku tylko w części przeznaczonej na cele wymienione w tymże przepisie.

Mając zatem na uwadze powyższy stan prawny stwierdzić należy, w tej konkretnej sprawie będą miały zastosowanie przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika bowiem z wniosku podatnika prowadzi działalność gospodarczą (apteka). Działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173,poz. 1807 ze zm.) jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Zaś przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (vide art.4).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) osobami prawnymi są m.in. następujące personalne jednostki organizacyjne Kościoła:

1) Ordynariat Polowy,

2) kapituły,

3) parafie personalne,

4) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Męskich,

5) Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Żeńskich,

6) instytuty życia konsekrowanego (instytuty zakonne i instytuty świeckie) oraz stowarzyszenia życia apostolskiego; te instytuty i stowarzyszenia zwane są dalej "zakonami",

7) prowincje zakonów,

8) opactwa, klasztory niezależne, domy zakonne ,

9) wyższe i niższe seminaria duchowne diecezjalne...).

Na podstawie art.55 ust.1 powołanej powyżej ustawy majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust 2-6. Jednostka zatem jako osoba prawna podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ww. przepisy są powtórzeniem rozwiązań zawartych w art. 13 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania).

Wątpliwości interpretacyjne w ocenie tutejszego organu są wynikiem mylnego utożsamiania przez Jednostkę przeznaczania dochodów uzyskiwanych z prowadzenia apteki z realizacją celów statutowych. Cel i formy działania Jednostki określone zostały w statucie. Jednakże z treści §13 statutu wynika, że gromadzenie środków finansowych służących realizacji założonych celów statutowych następuje w wyniku uzyskania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej (...).

Należy tutaj również wyjaśnić, że zarówno ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jak też ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyjaśnia pojęcia "działalność niegospodarcza", czy też "niegospodarcza działalność statutowa". Mając jednak na względzie zdefiniowanie w art.2 ust.1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pojęcia "działalność gospodarcza", należy posłużyć się do oceny charakteru danej działalności wnioskowaniem a contario, uwzględniając przy tym fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zawężono to pojęcie w porównaniu z ustawą o gwarancjach wolności sumienia i wyznania poprzez dodanie przymiotnika "statutowa". Przywileje podatkowe wynikające z tego przepisu będą więc dotyczyły tylko dochodów kościelnej osoby prawnej z takiej działalności niegospodarczej, która znajduje odzwierciedlenie w prawie wewnętrznym danego kościoła, czy związku wyznaniowego.

Tak więc dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa, będą wolne od podatku tylko w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b). Cele te mimo nieco innego sformułowania, w zasadzie pokrywają się z preferowanymi celami wymienionymi w art. 13 ust.5 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. W ustawie tej jednak mowa jest o zwolnieniu dochodów tych jednostek "z działalności gospodarczej" w części przeznaczonej na preferowane cele, zaś w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych o dochodach "z pozostałej działalności", czyli działalności innej niż niegospodarcza działalność statutowa.

Wobec powyższego tutejszy organ nie może potwierdzić stanowiska zajętego przez Jednostkę, uznając przy tym za zasadny pogląd wyrażony w wyjaśnieniu Episkopatu Polski, że prowadzona działalność społecznie użyteczna powinna być prowadzona pod formułą niegospodarczej działalności statutowej. Niemniej jednak okoliczności faktyczne przedstawione w sprawie jednoznacznie wskazują, że realizacja celów charytatywno - opiekuńczych prowadzona jest m.in. poprzez działalność gospodarczą (apteka). Uzyskane z tego tytułu dochody o ile przeznaczone zostaną na powyższe cele podlegają zwolnieniu warunkowemu zaś pozostała niegospodarcza działalność Jednostki zwolnieniu bezwarunkowemu.

Mając zatem na względzie prowadzoną przez podatnika działalność gospodarczą Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stwierdza, iż w tym zakresie istnieje obowiązek prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, jak też obowiązek składania deklaracji i zeznań zgodnie z przepisami art. 25 i art.27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Warto tu podkreślić, że Jednostka może skorzystać z uprawnień wynikających z przepisów art. 25 ust.5 ustawy pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia i spełnieniu warunków określonych tym przepisem co oczywiście nie skutkuje zwolnieniem z obowiązku złożenia zeznania podatkowego.

W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Jednostkę jest nieprawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie

Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie w znakach skarbowych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 2004 Nr 253, poz. 2532), część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy (stawka opłaty skarbowej na odwołanie wynosi 5 zł oraz 0,50 zł od załącznika).

Pismo podpisał Zastępca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku mgr Jacek Kułakowski.

Stowarzyszenia a podatki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 02 lipca 2010r.), uzupełnionym w dniu 30 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 września 2009r. znak: IBPBI/2/423-885/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 30 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego od 19 grudnia 2008r. i prowadzi tylko nieodpłatną działalność. W statucie Stowarzyszenia widnieje zapis, iż prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, może prowadzić działalność gospodarczą związaną i w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, z której zarobek może być przeznaczony na te cele. W chwili obecnej Stowarzyszenie dysponuje wolnymi pomieszczeniami, które chciałoby wynająć. Za wynajem musi wystawić rachunek. Podatku dochodowego Stowarzyszenie nie płaci - zwolnienie organizacji pożytku publicznego, a cały dochód przeznacza na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie będzie to miało konsekwencje w podatku dochodowym...
Czy zakładając działalność gospodarczą Stowarzyszenie również będzie płacić podatek czy korzystać ze zwolnienia, gdyż dochód przeznacza na działalność statutową...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z wynajmu pomieszczeń jest dochodem z majątku i nie jest to działalność gospodarcza, a cały dochód z wynajmu Stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe, w związku z tym nie płaci podatku. Stowarzyszenie wystawia najemcy rachunek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem ust. 2 tego artykułu organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej skrótem „updop”).

Na wstępie należy zauważyć, że w updop ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 updop, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 updop (art. 17 updop).

Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 updop, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Powyższe nie oznacza jednak, że dochody osiągane przez Wnioskodawcę muszą podlegać opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b updop stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Updop ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

W świetle powyższego decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z wynajmu, osiągniętego przez Stowarzyszenie, decyduje cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie posiada statut organizacji pożytku publicznego. W statucie Stowarzyszenia widnieje zapis, iż prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego, może prowadzić działalność gospodarczą związaną i w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, z której zarobek może być przeznaczony na te cele. Z uzupełnienia wniosku wynika ponadto, iż cały dochód z wynajmu Stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe. Oznacza to, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z wynajmu będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop – wolny od tego podatku, o ile zostanie przeznaczony i faktycznie na działalność statutową Stowarzyszenia.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie obowiązku założenia działalności gospodarczej oraz pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Podobne interpretacje: